„Szemtől szemben” az operatőrrel

A Szemtől szemben (Heat; 1995) egy igazi filmes csemege. A film története akár középszerű is lehetne, de a rendező Michael Mann gondoskodik róla, hogy ne csak egy hagyományos bűnügyi filmet lássunk. A film minden szereplőjét közel érezhetjük magunkhoz. A történetet nem csak egy oldalról láthatjuk. Minden főbb szereplő életét jól megismerhetjük. Nincs semmi hiányérzetünk a karakterekkel kapcsolatban. Ha nagyon leegyszerűsítem, akkor azt is mondhatnám, hogy az érem mindkét oldalával tisztában vagyunk mielőtt a „fej vagy írás játékban” eldől, ki marad végül felül. Szimpátiánkat mindkét főhős jogosan nyerheti el, hiszen mindkét jellem csodálatos és hasonló erényekkel bír.


Szemtől szemben az operatőrrel

A karakterek bemutatásában és a cselekmény megértésében több tényező együttese segít nekünk. A filmzenén túl Dante Spinotti nagyszerű képei azok, amelyek leginkább közel hozzák a történetet. Számos jelenetben olyan érzésem támad, minta nem is egy film kockái peregnének előttem, hanem a valós életbe nyernék betekintést. Mintha Chris (Val Kilmer) mögé állnék a sorba abban a jelenetben, amikor a kötvények rablását készítik elő. Amikor Vincent Hanna (Al Pacino) érkezik a rablótámadás helyszínére olyan érzésem támad, mintha a kocsija hátsó ülésén ülnék. Spinotti az élet egészen meghitt pillanatait is egyedi szemszögből mutatja meg számunkra. Ilyen jelenet az is amikor, a film elején, Hanna nyomozó premier plánban szeretkezik a feleségével. Szinte úgy érezhetjük, mintha egy kulcslyukon át lesnénk meg a pár intim együttlétét. A legtöbb emberábrázoláskor premier plánt vagy amerikai plánt használ. A dialógok szinte egytől egyik premier plánosak. Jó példa erre az a jelenetsor, amikor Eady (Amy Brenneman) találkozik Neillel (Robert De Niro). A bárban, ahol először találkoznak, ott is csak akkor látjuk a környezetet, amikor Neil bejön. Attól a perctől kezdve, hogy párbeszédbe elegyednek csak Neil és Eady van. Nagyon érdekes a párbeszédeknek az a felvételi módja, hogy nem csak a beszélőt láthatjuk premier plánban, hanem a hallgatót is. Ez egy elég érdekes megoldás az operatőrtől. További érdekessége a dolognak, hogy nem mindig a beszélőt látjuk szemből, inkább az őt hallgatót. A bárban, amíg a beszélgetők nem mutatkoznak be egymásnak, addig a hátuk mögül készültek a felvételek, amint bemutatkoznak egymásnak, szemből láthatjuk őket. Mintha ezzel is egy kicsit belsőségessé tennék a pillanatot. A következő képek egészen közeli hangulatot árasztanak. Elsőként egy totált kapunk Los Angeles fényeiből, aztán megakad a szemünk a páron és a fények a háttérben elhalványulnak. A szereplők arcán lágy meleg fények látszanak. A film több jelenetében is szerepe van a fénynek. Nagyon jól kihasználtak a fény-árnyák adta lehetőségek. Neil karaktere nagyon emberi és érző. A fim több jelenetében láthatjuk gondoskodó arcát, mint például az Eady-vel töltött éjszaka után egy pohár vizet hagy búcsúzóul a lánynak. A pohárról kapunk egy premier plánt, mintegy kiemelve a gondoskodást.


Vincent karaktere is hasonló. Gondoskodó férj, közben mégis elveszíti felségét, aki nem tudja tolerálni férje magába fordulását. Aki pont azért ilyen, hogy óvja a privát életét. A férj és feleség beszélgetése az étteremben hasonlatos az Eady-Niel erkélyes beszélgetéséhez. Csakhogy itt nem a bensőséges érzéseké a főszerep. A fény ebben a jelenetben is kulcsfontosságú, hiszen a nő kiemelkedik belőle, mintha felül kerekedne a férjén. Amikor Vincent elmeséli borzasztó napját, egy pillanatra Justin Hanna (Diane Venora) arca is árnyékba kerül, mintha elborzadna.

A két főhős első találkozása is izgalmakat tartogat. A meghiúsult betörésnél „találkozik” a tekintetük. Hanna látja Neilt, de ő csak megérezheti, mégis egy pillanatig bámulják egymást. Éles váltások hol egyik, hol másik arcára. Aztán ugyan ez kicsit kimerevítve.

A következő izgalmas jelenet, amikor Hanna rájön, hogy nemcsak ők figyelnek, hanem ellenfele is figyeli őt. A vágások Vincent premier plánja és a totálok között nagyszerű.

És máris elérkeztünk a történet csúcspontjához. Amikor a két férfi találkozik szemtől szembe.

A feszültség jól látható a viszonylag gyors vágásokból, amelyek Hanna plánjából és az út totáljából állnak. Végül Neil premier plánja mindkét oldalon pisztoly premier plánnal vegyül. Amikor Hanna megszólítja Neilt, akkor az utóbbi arca homályba vész, hiszen eddig még nem találkoztak személyesen. A kávézóban teljesen egyenrangú felek. Szemtől szemben ülnek egymással és beszélgetnek. A kép teljesen kiegyenlített. Nincsenek fény-árnyék trükkök. Szűk közeliből egészen a premier plánig szűkül össze a kép. Ez a kép zsugor jól szimbolizálja a beszélgetés mélységét is. A beszélgetés elején a gyakori vágások beszélgetés dinamikáját támasztják alá. A szurkálódó odamondásokat. Ahogy mélyül a beszélgetés, úgy lassul a vágások dinamikája is. Amikor a munkájukról beszélnek a szenvedély miatt újból begyorsulnak a képek.

A film operatőri csúcsa mégsem ez a kulcs jelenet, hanem a bankrablás, és az utána következő tűzpárbaj.

Neil premier plánjával kezdődik, aztán egy fordított amerikai plánt látunk a lábáról, végül szuper plán az arcról. Ez a kép jól megmutatja Neil figyelmét és koncentrációját. Aztán megláthatjuk egy totálon a bank belsejét, a rablás többi résztvevőjét. Neil szemét, ahogy az eseményeket figyeli. Több közeli képet látunk, ahogy a részleteket megfigyeli. Aztán jön az akció, amelynek minden fontos mozzanatát premier plánban nézhetjük meg. A gyors vágások mind azt sugallják, hogy feszültség uralkodik. Ezekkel a képekkel a profizmus is meglátszik és az, hogy a rablók nem cicáznak. A rendőrség bevágása is roppant hatásos. Először egy férfi kényelmesen besétál. Ahogy hallgatják az információt, mindenkiről láthatunk egy közelit, aztán egy totált, ahogyan elindulnak. Képösszevágások a rendőrség és a menekülő rablók között. Neil távozását olyan szögből láthatjuk, mintha az események szemtanúja lennénk. Hanna megérkezésével újra begyorsulnak az események. Chris szuper plános mosolya után egyből elindul a tűzpárbaj. Egy totál a helyszínről és utána minden párbajozó premier plánja. A felügyelő halála igazi reality show, a szemünk láttán loccsan szét az agya. A lövöldözés többi jelenetét gyors váltások és kameramozgások jellemzik. Olyan képekkel gazdagítva, ahol néha pontosan az éppen tüzelő mellett állnánk, máskor meg már éppen velünk szemben áll és vissza. Az esemény minden egyes résztvevőjét közelről nézhetjük meg. Attól olyan valóságos, hogy szinte csak közeli képeket kapunk. Ha mégis kis totálban láthatjuk az eseményeket az csak a szituáció magyarázatára szolgál. Az egyes szereplők lekövetése nagyon idegfeszítő (Chris futása). A történés gyorsasága egy pillanatra akkor „áll” meg amikor Christ eltalálják. A kép egy másodpercre áll meg és ad egy közelit róla, majd Neil szemszögéből látjuk meg a testet. A szélesebb környezet csak azután tárul szemünk elé, miután Neil és Chris elmenekül. Több közeli kép, gyors vágás mutatja, hogy az akció még nem ért véget, de már nem olyan testközeli az esemény. Így több totált kapunk a helyszínről. A végső lövés kellően drámai. Egy kislány élete is veszélyben forog. Róluk amerikai plánban láthatunk képet. Ahogy Hanna közeledik hozzájuk, úgy lesz az ő amerikai plánjából olyan érzetünk, mintha mi is benézhetnénk a célkeresztjébe. Legvégül Hanna szuper plánja, amely az összpontosítását tanúsítja, kerül összevágásra a rabló amerikai plánból premier plánba fordulásával. Egy pillanatra itt is megáll a kép. Hanna szempárjának szuper plánja jelzi, hogy véget ért a bankrablás.

Neil és Vincent szemének szuper plánja remekül keretbe foglalja az akciót. Jól érzékelteti, hogy melyik főszereplő uralja éppen a teret.

Számomra az egyik legszebb jelenetsor az, amikor Eady és Neil a reptérre autózik. Úgy látszik, hogy vége. Végig sötétben autóznak, és amikor Neil azt mondja, hogy „szabad a pálya”, hirtelen világos lesz. Egy érdekes kép bevágás, amikor Neil szuper plánja mellett Eady premier plánban látszik. Végül a két arc külön premierben látható, de ekkor a kép újra sötét lesz és komor. Hosszabb premiere plán mutatja Neilt, ebből már sejthető, hogy nem marad el a bosszú.

A film befejezése tartogat még finomságokat. Amikor is főhőseink újra szemtől szemben állhatnak egymással. Gyors vágások jól érzékeltetik a keresést. A fény-árnyék játék itt most életre-halálra zajlik. Mondhatnám azt is, hogy a fény legyőzi a sötétséget, de ez nagyon banális lenne. Hiszen nem történik más, mint két nagyszerű férfi megtartja egymásnak tett ígéretét. Itt újra a távolból, a totáltól egészen szuper plánig szűkülnek a képek. A feszültséget a távolban villódzó fények, a két férfi premier plánjának váltakozása kelti. A végső lövés lehetőségét egy árnyék teszi lehetővé, majd éles váltás következik a hirtelen nagy fénnyel. Végül újra elsötétül és a két nagyszerű karakter egymásnak tett ígéretét megtartva, baráttá válik. Ezt a kinyújtott kéz premier plánja és a két marok egybefonódása igazolja. Hanna arcát sokáig láthatjuk, olvashatunk a vonásiból, majd Neil halálát nézhetjük végig úgy, hogy közben a baráti kéz is látható. Legvégül a két hős amerikai plánja adja a záró képet.

Ez méltó befejezése egy nem mindennapi filmnek, ami több mint egy történet. Sok kicsi történet egybe vágva olyan képekkel, amelyek méltóak arra, hogy újra és újra megnézzük őket. Mert írhatok én bármit, nyomába sem léphetek annak, amit Dante Spinotti és Michael Mann alkotott.

Szerző : Szentes Georgina

Thanks for rating this! Now tell the world how you feel - .
Hogy tetszett?
  • Inkább nem
  • Talán
  • Nem rossz
  • Elmegy
  • Tetszik

Egy hozzászólás:

  1. A két Nagy egymással szemben.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..